Het mediteren op pakken want een gewoonte creëren kost gewoon tijd..

Mediteren is moeilijk..

Nou ja moeilijk, dat valt eigenlijk wel mee. Er een gewoonte van maken dat is moeilijk. Ik merk heel erg dat ik mijzelf de tijd niet gun om even te mediteren, want het hoeft tenslotte niet lang te duren. Zeker als je bedenkt dat je met een 5 minuten meditatie al zoveel extra rust kunt creëren. Maar dan komen er allerlei redenen om het niet te doen: Het is zo druk, ik moet nog zoveel doen, het is hier chaos etc, de kleine moet zwemmen.

Dus geef ik je nu 5 redenen om het wel te doen:

  1. Het kan in 5 minuten (mag natuurlijk langer)
  2. Het maakt (ook in 5 minuten) je hoofd even vrij van lijstjes
  3. Je gunt jezelf eindelijk even me-time
  4. Het verschaft helderheid
  5. Je krijgt er meer energie van

En als je dagelijks 5 minuten mediteert wordt het vanzelf een gewoonte die je uit kan breiden.

Waar moet je aan denken als je hier een gewoonte van wil maken?

  • Zorg voor een rustig en opgeruimd plekje. Bijvoorbeeld je slaapkamer, of bij mooi weer in de tuin of op je balkon.
  • Geef thuis ook echt even aan niet storen 🙂 en sluit je deur als je huisdieren hebt. (niks zo vervelend als je er net lekker in zit en de kat wil persé wil kroelen.)
  • Als het je helpt kun je een speciale meditatie app op je telefoon zetten maar zet die dan wel even op vliegtuigstand zodat je niet gestoord kan worden.
  • Probeer een vast moment uit te kiezen voor je meditaties. Bijvoorbeeld een korte ontwaak meditatie in de ochtend en een langere (bijvoorbeeld een lange bodyscan) in de avond.

Wat het voor mij vaak lastig maakt is dat wij thuis alle drie chaoten zijn en het dan heel lastig is om die rust op te eisen, want dat is eigenlijk wat je moet doen voor jezelf..

Voordat je gaat mediteren is het belangrijk om eerst even te aarden.

In het boek Chakra Yoga vond ik daar twee korte oefeningen voor die je voor je meditatie kan doen:

Voetchakra’s voelen en de yoga oefening de berg (Tadasana)

Voet chakra’s voelen:

(begin meditatie voor alle niveaus)

  • Ga zitten in kleermakerszit of meditatie zit op een zitkussen of rechtop op een stoel
  • Strek de rug en ontspan de schouders
  • Voel de adem door je neus stromen: de adem is warm en zacht. Hij stimuleert en stroomt door je lichaam.
  • Wrijf de handen tegen elkaar tot ze ook warm zijn en neem je rechtervoet tussen je handen.
  • Stel je gedurende een aantal ademhalingen het voet chakra voor als een bloem midden op de voetzool. Visualiseer hoe de warmte in de vorm van de adem in het voetchakra stroomt: je voet wordt heerlijk warm.
  • Zet de voet liefdevol terug en neem de linkervoet tussen je handen. Voel het voetchakra als een stap terug en hoe het zich langzaam vult met warmte. Zet de voet liefdevol terug en zeg de zin: “ik versterk vandaag de basis van mijn zijn”

Aarden met behulp van de oefening de ‘berg’ (tadasana)

  • Ga recht op staan en zet de voeten parallel naast elkaar op heupbreedte. De onderkant van de grote en kleine tenen en de hielen voelen op een intensieve manier de aarde.
  • Houd de knieën gestrekt, maar niet over strekt. Span de bovenbenen, buik en billen zacht aan.
  • Strek de wervelkolom met het hoofd als een kroon omhoog. Laat de schouders, armen en handen losjes langs het lichaam hangen.
  • Sluit de ogen en voel het effect van de ‘berg’ concentreer je op de voeten als basis. Als je een beetje duizelig wordt, open je de ogen en kijk je naar de grond.
  • Krom daarna de tenen naar de grond en houd dat 4 ademhalingen vast. Trek daarna de tenen op naar de scheenbenen en houd weer 4 ademhalingen vast.
  • Druk de 8 kleine tenen op de grond en trek alleen de grote tenen op. Houd dat weer 4 ademhalingen vast en buig dan de grote tenen naar beneden en trek de kleine op. Houd ook dat 4 ademhalingen vast.
  • Schud daarna de voeten en benen los en voel na.

 

 

Bron afbeelding: <a href=’https://nl.freepik.com/vrije-psd/leuke-spa-decoratie_1130775.htm’>Designed by Freepik</a>

Bron Oefening: Chakra yoga Praktisch toepassen (Birgit Feliz Carrasco)

ISBN: 978-90-438-2052-3

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.